Výrazy a pojmy používané kapitánem jachty
-
Kategorie:
- Námořní jachting
- Okruhový jachting
- Dovednosti
Sepsal jsem pro vás několik pojmů, které používají kapitáni jachet. Pokud chcete svému kapitánovi udělat radost, zkuste si aspoň nějaké zapamatovat. Kapitán pak bude mít méně práce při přípravách manévrů a ušetří se spousta nedorozumění a vysvětlování.
A
- Autopilot
- je zařízení, kterému můžete svěřit řízení lodi daným kurzem. Sám otáčí kormidlem dle potřeby a drží co nejpřesněji předem určenou cestu k cíli.
B
- Bimini
- je jiný název pro sluneční stříšku zakrývající stanoviště kormidelníka a zadní část kokpitu. V dešti samozřejmě může sloužit i jako mírná ochrana před vodou. Často jej ale jachtaři na plavbu složí, někdy to dokonce ani jinak nejde, protože jím prochází otěž hlavní plachty.
- Bóra
- je severní až severovýchodní silný studený vítr, který se pravidelně vyskytuje na Jadranu. Může se jednat o nebezpečnou situaci. Více o bóře si můžete přečíst v článku Chorvatský vítr bóra: postrach jachtařů.
- Bosman
- (původně anglicky boatswain = loďmistr) je většinou zaměstnanec mariny, který pomáhá lodím s přístáváním a vyřizuje přístavní poplatky.
- Bow thruster
- neboli příďový propeler, je zařízení na přídi, které usnadňuje manévry s lodí v přístavu. Nejedná se o náhradu motoru a nepoužívá se za plavby na moři. Pouze se s ním takzvaně odhazuje špička lodi napravo nebo nalevo.
- Bríza
- je pravidelný větrný jev vznikající kvůli rozdílným teplotám vzduchu přes den a v noci. Dle doby, kdy vzniká, se rozlišuje denní (mořská) a noční (pevninská). Na brízu se dá krásně jachtit. Více o tomto větru se dočtete v článku Co je to bríza a jak funguje?
C
- Charterová společnost
- je vlastníkem lodí, které jsou dostupné k pronájmu. Taková firma je naším partnerem, protože její lodě nabízíme v našem vyhledávači.
- COLREG
- je anglická zkratka pro Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea neboli Úmluva o mezinárodních pravidlech pro zabránění srážkám na moři. Jedná se o pravidla provozu na vodě tak, aby bylo jasné, kdo má přednost.
D
- Dinghy
- neboli by boat neboli gumák neboli přídavný člun je nafukovací člun, kterým se jachtaři nejčastěji dopravují na břeh, když jejich loď stojí na kotvě nebo na bójce.
F
- Fendr
- nebo také někdy nazýván odbíječ, je gumový nafukovací nárazník, který chrání bok lodi při parkování. Zabraňuje tak odření laku trupu lodi.
- Frklík
- je malé zařízení na konci stěžně, jehož šipka ukazuje, odkud vítr fouká.
G
- Genakr
- je přídavná plachta podobná geně. Je z lehčího materiálu, proto je vhodná do slabšího větru. Často má výraznou barvu.
H
- Hlavní plachta
- někdy také hovorově
hlavaska
nebohlavatka
je plachta, která stoupá na stěžeň plachetnice. - Halza
- je výraz pro obrat plachetnice po větru. Když halzu nezvládneme, může být nebezpečná.
- Harnes
- je bezpečnostní popruh, který si jachtař upevní na tělo nebo na záchrannou vestu a potom se zajišťuje cvakání přezky na palubě lodi tak, aby nevypadl z paluby do vody.
K
- Kiking
- je mechanický píst nebo kladkostroj sestrojený z lan, který se nachází mezi palubou, ráhnem a patou stěžně. Slouží k upravování tvaru hlavní plachty.
- Kokpit
- je prostor v zadní části lodě, kde se nachází kormidlo a je sem svedena většina lan, vinšen a ovládacích prvků lodi.
- Kontraotěž
- (neboli preventer) je pomocné lano vedené od konce ráhna k něčemu pevnému (Záleží na kapitánovi, zda vede lano přes kladku, na vazák nebo kolem celé lodi. Co jachtař, to jeho vlastní styl vázání kontraotěže). Její úkol je každopádně zabránit nechtěné halze při plavbě na zadoboční kurzy, kdy má ráhno tendenci nechtěně přelétnout.
- Kormidelní list
- je část kormidlovacího zařízení, která se nachází pod vodou. Řetězem je na něj zpřevodováno kormidlo (kolo). Loď může mít jeden či dva kormidelní listy.
- Kormidelní kolo
- (hovorově kormidlo) je takový lodní volant. Na lodi může být jedno nebo dvě. Je řetězem spojeno a zpřevodováno s kormidelním listem.
- Kosatka
- je výraz pro přední plachtu, která mezi předním stěhem a stěžněm vyplňuje maximálně 100% plochy.
- Kotevní vrátek
- (anglicky windlass) je zařízení, na které se navíjí kotevní řetěz. Je v něm velmi vysoké napětí, takže má na lodi většinou svůj vlastní jistič a při jeho používání je potřeba mu dávat krátké pauzy, aby neshořel.
- Kýl
- je podvodní závaží lodě s nejnižším těžištěm. Jedná se o velmi těžkou věc, někdy vážící až 40 % váhy lodě. Kýl může mít například tvar ploutve nebo bomby. Jeho úkolem je zajišťovat stabilitu lodě, díky němu se plachetnice při náklonu opětovně vrátí do vodorovné pozice.
L
- Lazy bag
- (nebo také někdy nazýván perzenik či anglicky mainsail cover) je velký obal na složenou hlavní plachtu, který leží na ráhně.
- Lazy jacky
- jsou lanka držící lazy bag
- Lukna
- (anglicky hatch) je výraz pro okénko na lodi
M
- Marina
- je jen jiný název pro přístav rekreačních jachtařů. V marině se často nachází sociální zázemí, obchod, kanceláře charterových společností apod.
- MOB
- je zkratka anglického Man over board, tedy muž přes palubu. Označuje situaci, kdy člen posádky vypadne do vody. Vše o MOB se dočtete v článku Muž přes palubu (MOB) krok za krokem.
- Mooring
- je zařízení, které je složeno z betonového bloku na dně a lana vedoucího na břeh. Lodě se na něj vyvazují u mola. Jedná se o specialitu Jadranu, kdy téměř v každé marině narazíte na mooringy. Jinde ve světě jich není takové množství. Je to velice pohodlný a snadný způsob parkování lodi.
- Mooringový háček
- je tyč s hákem na konci, která slouží k podávání mooringového lana.
M
- Námořní míle
- je jednotka vzdálenosti na moři. Její přepočet je 1 NM rovná se 1 852 m. Jedná se o jednu minutu (1/60 stupně) vzdálenosti mezi rovnoběžkami nebo mezi poledníky na rovníku. Pozor! Liší se od té suchozemské.
O
- Otěž
- je lano ovládající plachtu. Otěže má hlavní plachta, kosatka/gena i přídavné plachty genakr a spinakr.
- Otěžový vozík
- je kolejnice, po které se pohybují otěže hlavní plachty. Sportovní lodě mají otěžový vozík v kokpitu tak, aby byl co nejdelší. Rekreační plachetnice mají otěžový vozík blíže ke stěžni, například hned u vchodu do lodi.
P
- Pachole
- je označení pro kolík, velký patník na mole, za který se může vyvázat loď.
- Pasarela
- je výraz pro lávku, přes kterou se chodí z lodi na břeh.
- Peň
- nejčastěji se setkáte se spojením spinakerový peň, je tlustá relativně těžká tyč, která se připevní na protilehlou stranu stěžně a drží cíp spinnakeru.
- Pína
- je tyč, sloužící k hýbání s kormidelním listem a tedy ovládání lodi. Některé menší lodě nemají kormidlo, ale pínu. U rekreačních plachetnic najdete náhradní pínu pro případ nouze, když by kormidlo nefungovalo.
- Plotter
- je zabudovaný tablet s navigací. Často se nachází v kokpitu a kormidelník se tak může na navigaci dívat a plout podle ní.
- Port
- (side) je označení pro levobok lodi.
- Přídavný motor
- je malý přenosný motor určený pro pohon dinghy.
- Propeler
- je lodní šroub, který pohání loď plující na motor.
R
- Ráhno
- je vodorovná velmi tlustá tyč, na které leží hlavní plachta. Jednou stranou je připevněno ke stěžni ve výšce zhruba 1–1,5 metru a druhou stranu drží otěže a topenanta vedoucí k vrcholu stěžně.
- Re
- také
réčko
neboerko
je obrat plachetnice proti větru. - Refování
- je zmenšování plochy plachet. Využívá se při silném větru, kdy je loď takzvaně přeplachtěná a to ji brzdí. Charterové lodě mají většinou 2 až 3 stupně refů.
- Rohatinka
- neboli vazák, je kovový předmět připevněný k palubě lodi sloužící k vyvázání lodi. Vazák může být i na mole.
S
- Sáling
- je výztuha stěžně po stranách.
- Šekl
- je malé kovové zařízení sloužící k připevnění lana k plachtě, například otěže geny k cípu geny.
- Skipper
- je jen jiné označení kapitána, velitele jachty.
- Skutečný vítr
- (anglicky true wind) je čistý vítr, který není ovlivněn pohybem tělesa. Jedná se o vítr, který na objekt působí i když je v klidném stavu a nehýbe se.
- Spinakr
- je přídavná plachta, která je vyrobena z lehčího materiálu a je vhodný pro zadní a zadoboční kurzy. Ke spinakeru patří spinakrový peň, což je tyč držící cíp plachty.
- Špionky
- (anglicky tell tales) jsou malé bavlnky umístěné na plachtě. Udávají směr a obtékání větru.
- Spíra
- je výztuž v hlavní plachtě. Dle přítomnosti a délky spír se rozlišují hlavní plachty spírové nebo polospírové.
- Sprayhood
- je skládací stříška nad vchodem do lodi. Brání vodní tříšti, aby omývala vchod do lodi.
- SRC
- je zkratka pro Short Range Certificate neboli průkaz radiooperátora. Jedná se o licenci povolující pracovat na lodi s vysílačkou.
- Starboard
- je označení pro pravobok lodi.
- Stěh
- je součást takeláže. Spojuje vrchol stěžně s trupem lodi čímž vytváří trojúhelník. Na stěh se navíjí přední plachta.
- Stěžeň
- je velký stožár, na který stoupá hlavní plachta a je na něm zavěšené ráhno.
T
- Takeláž
- je v podstatě všechno, co je připevněno k palubě. Součástí takeláže je stežeň, ráhno, lanoví a všechna zařízení, kterými se ovládají plachty.
- Topenanta
- neboli topping lift je lano vedoucí od konce ráhna na konec stěžně. Přidržuje ráhno, aby nepadlo moc nízko do kokpitu, především když není vytažená hlavní plachta.
U
- Uzel
- může být ten na laně nebo také jednotka označující rychlost lodi. Je to jedna námořní míle za hodinu tedy v přepočtu 1,852 kilometrů za hodinu.
V
- Vanty
- většinou slyšíme především se slovním spojení boční vanty. Zpevňují společně se sálingy ráhno. Jsou to ocelová lana vedoucí od vrcholu stěžně na palubu lodi.
- Vazák
- neboli rohatinka je kovový předmět připevněný k palubě lodi sloužící k vyvázání lodi.
- VHF
- (anglická zkratka pro Very High Frequency) jsou elektromagnetické vlny umožňující radiovou komunikaci mezi loděmi, letadly, přístavy a podobně.
- Vinšna
- je zařízení připomínající buben, na který se navíjí lano. K lepšímu utahování tohoto lana slouží kliky, které se do vinšny zastrčí a díky převodu usnadní tahání.
- Výtah
- je lano, které tahá plachtu nahoru. Nejčastěji se setkáte s výtahem hlavní plachty, výtahem gennakeru, výtahem geny.
Z
- Záchranná podkova
- (anglicky horseshoe life buoy) je bezpečnostní pomůcka, kterou použijete, když někdo spadne do vody. Většinou se nachází na zádi lodi připevněná na zábradlí.
- Zdánlivý vítr
- neboli apparent wind je to, co vnímáme, pokud jsme na palubě. Vzniká vektorovým součtem větru skutečného a větru, který si vytváříme samotnou plavbou. Podrobně se tématu zdánlivého větru věnujeme například v článku Apparent vs. true wind.
- Zrcadlo
- je výraz označující zadní stranu lodi kolmou na vodu. Často je na něm jméno lodi.