Výrazy a pojmy používané kapitánem jachty

    Kategorie:
  • Námořní jachting
  • Okruhový jachting
  • Dovednosti

Sepsal jsem pro vás několik pojmů, které používají kapitáni jachet. Pokud chcete svému kapitánovi udělat radost, zkuste si aspoň nějaké zapamatovat. Kapitán pak bude mít méně práce při přípravách manévrů a ušetří se spousta nedorozumění a vysvětlování.

A

Autopilot
je zařízení, kterému můžete svěřit řízení lodi daným kurzem. Sám otáčí kormidlem dle potřeby a drží co nejpřesněji předem určenou cestu k cíli.

B

Bimini
je jiný název pro sluneční stříšku zakrývající stanoviště kormidelníka a zadní část kokpitu. V dešti samozřejmě může sloužit i jako mírná ochrana před vodou. Často jej ale jachtaři na plavbu složí, někdy to dokonce ani jinak nejde, protože jím prochází otěž hlavní plachty.
Bóra
je severní až severovýchodní silný studený vítr, který se pravidelně vyskytuje na Jadranu. Může se jednat o nebezpečnou situaci. Více o bóře si můžete přečíst v článku Chorvatský vítr bóra: postrach jachtařů.
Bosman
(původně anglicky boatswain = loďmistr) je většinou zaměstnanec mariny, který pomáhá lodím s přístáváním a vyřizuje přístavní poplatky.
Bow thruster
neboli příďový propeler, je zařízení na přídi, které usnadňuje manévry s lodí v přístavu. Nejedná se o náhradu motoru a nepoužívá se za plavby na moři. Pouze se s ním takzvaně odhazuje špička lodi napravo nebo nalevo.
Bríza
je pravidelný větrný jev vznikající kvůli rozdílným teplotám vzduchu přes den a v noci. Dle doby, kdy vzniká, se rozlišuje denní (mořská) a noční (pevninská). Na brízu se dá krásně jachtit. Více o tomto větru se dočtete v článku Co je to bríza a jak funguje?

C

Charterová společnost
je vlastníkem lodí, které jsou dostupné k pronájmu. Taková firma je naším partnerem, protože její lodě nabízíme v našem vyhledávači.
COLREG
je anglická zkratka pro Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea neboli Úmluva o mezinárodních pravidlech pro zabránění srážkám na moři. Jedná se o pravidla provozu na vodě tak, aby bylo jasné, kdo má přednost.

D

Dinghy
neboli by boat neboli gumák neboli přídavný člun je nafukovací člun, kterým se jachtaři nejčastěji dopravují na břeh, když jejich loď stojí na kotvě nebo na bójce.

F

Fendr
nebo také někdy nazýván odbíječ, je gumový nafukovací nárazník, který chrání bok lodi při parkování. Zabraňuje tak odření laku trupu lodi.
Frklík
je malé zařízení na konci stěžně, jehož šipka ukazuje, odkud vítr fouká.

G

Genakr
je přídavná plachta podobná geně. Je z lehčího materiálu, proto je vhodná do slabšího větru. Často má výraznou barvu.

H

Hlavní plachta
někdy také hovorově hlavaska nebo hlavatka je plachta, která stoupá na stěžeň plachetnice.
Halza
je výraz pro obrat plachetnice po větru. Když halzu nezvládneme, může být nebezpečná.
Harnes
je bezpečnostní popruh, který si jachtař upevní na tělo nebo na záchrannou vestu a potom se zajišťuje cvakání přezky na palubě lodi tak, aby nevypadl z paluby do vody.

K

Kiking
je mechanický píst nebo kladkostroj sestrojený z lan, který se nachází mezi palubou, ráhnem a patou stěžně. Slouží k upravování tvaru hlavní plachty.
Kokpit
je prostor v zadní části lodě, kde se nachází kormidlo a je sem svedena většina lan, vinšen a ovládacích prvků lodi.
Kontraotěž
(neboli preventer) je pomocné lano vedené od konce ráhna k něčemu pevnému (Záleží na kapitánovi, zda vede lano přes kladku, na vazák nebo kolem celé lodi. Co jachtař, to jeho vlastní styl vázání kontraotěže). Její úkol je každopádně zabránit nechtěné halze při plavbě na zadoboční kurzy, kdy má ráhno tendenci nechtěně přelétnout.
Kormidelní list
je část kormidlovacího zařízení, která se nachází pod vodou. Řetězem je na něj zpřevodováno kormidlo (kolo). Loď může mít jeden či dva kormidelní listy.
Kormidelní kolo
(hovorově kormidlo) je takový lodní volant. Na lodi může být jedno nebo dvě. Je řetězem spojeno a zpřevodováno s kormidelním listem.
Kosatka
je výraz pro přední plachtu, která mezi předním stěhem a stěžněm vyplňuje maximálně 100% plochy.
Kotevní vrátek
(anglicky windlass) je zařízení, na které se navíjí kotevní řetěz. Je v něm velmi vysoké napětí, takže má na lodi většinou svůj vlastní jistič a při jeho používání je potřeba mu dávat krátké pauzy, aby neshořel.
Kýl
je podvodní závaží lodě s nejnižším těžištěm. Jedná se o velmi těžkou věc, někdy vážící až 40 % váhy lodě. Kýl může mít například tvar ploutve nebo bomby. Jeho úkolem je zajišťovat stabilitu lodě, díky němu se plachetnice při náklonu opětovně vrátí do vodorovné pozice.

L

Lazy bag
(nebo také někdy nazýván perzenik či anglicky mainsail cover) je velký obal na složenou hlavní plachtu, který leží na ráhně.
Lazy jacky
jsou lanka držící lazy bag
Lukna
(anglicky hatch) je výraz pro okénko na lodi

M

Marina
je jen jiný název pro přístav rekreačních jachtařů. V marině se často nachází sociální zázemí, obchod, kanceláře charterových společností apod.
MOB
je zkratka anglického Man over board, tedy muž přes palubu. Označuje situaci, kdy člen posádky vypadne do vody. Vše o MOB se dočtete v článku Muž přes palubu (MOB) krok za krokem.
Mooring
je zařízení, které je složeno z betonového bloku na dně a lana vedoucího na břeh. Lodě se na něj vyvazují u mola. Jedná se o specialitu Jadranu, kdy téměř v každé marině narazíte na mooringy. Jinde ve světě jich není takové množství. Je to velice pohodlný a snadný způsob parkování lodi.
Mooringový háček
je tyč s hákem na konci, která slouží k podávání mooringového lana.

M

Námořní míle
je jednotka vzdálenosti na moři. Její přepočet je 1 NM rovná se 1 852 m. Jedná se o jednu minutu (1/60 stupně) vzdálenosti mezi rovnoběžkami nebo mezi poledníky na rovníku. Pozor! Liší se od té suchozemské.

O

Otěž
je lano ovládající plachtu. Otěže má hlavní plachta, kosatka/gena i přídavné plachty genakr a spinakr.
Otěžový vozík
je kolejnice, po které se pohybují otěže hlavní plachty. Sportovní lodě mají otěžový vozík v kokpitu tak, aby byl co nejdelší. Rekreační plachetnice mají otěžový vozík blíže ke stěžni, například hned u vchodu do lodi.

P

Pachole
je označení pro kolík, velký patník na mole, za který se může vyvázat loď.
Pasarela
je výraz pro lávku, přes kterou se chodí z lodi na břeh.
Peň
nejčastěji se setkáte se spojením spinakerový peň, je tlustá relativně těžká tyč, která se připevní na protilehlou stranu stěžně a drží cíp spinnakeru.
Pína
je tyč, sloužící k hýbání s kormidelním listem a tedy ovládání lodi. Některé menší lodě nemají kormidlo, ale pínu. U rekreačních plachetnic najdete náhradní pínu pro případ nouze, když by kormidlo nefungovalo.
Plotter
je zabudovaný tablet s navigací. Často se nachází v kokpitu a kormidelník se tak může na navigaci dívat a plout podle ní.
Port
(side) je označení pro levobok lodi.
Přídavný motor
je malý přenosný motor určený pro pohon dinghy.
Propeler
je lodní šroub, který pohání loď plující na motor.

R

Ráhno
je vodorovná velmi tlustá tyč, na které leží hlavní plachta. Jednou stranou je připevněno ke stěžni ve výšce zhruba 1–⁠1,5 metru a druhou stranu drží otěže a topenanta vedoucí k vrcholu stěžně.
Re
také réčko nebo erko je obrat plachetnice proti větru.
Refování
je zmenšování plochy plachet. Využívá se při silném větru, kdy je loď takzvaně přeplachtěná a to ji brzdí. Charterové lodě mají většinou 2 až 3 stupně refů.
Rohatinka
neboli vazák, je kovový předmět připevněný k palubě lodi sloužící k vyvázání lodi. Vazák může být i na mole.

S

Sáling
je výztuha stěžně po stranách.
Šekl
je malé kovové zařízení sloužící k připevnění lana k plachtě, například otěže geny k cípu geny.
Skipper
je jen jiné označení kapitána, velitele jachty.
Skutečný vítr
(anglicky true wind) je čistý vítr, který není ovlivněn pohybem tělesa. Jedná se o vítr, který na objekt působí i když je v klidném stavu a nehýbe se.
Spinakr
je přídavná plachta, která je vyrobena z lehčího materiálu a je vhodný pro zadní a zadoboční kurzy. Ke spinakeru patří spinakrový peň, což je tyč držící cíp plachty.
Špionky
(anglicky tell tales) jsou malé bavlnky umístěné na plachtě. Udávají směr a obtékání větru.
Spíra
je výztuž v hlavní plachtě. Dle přítomnosti a délky spír se rozlišují hlavní plachty spírové nebo polospírové.
Sprayhood
je skládací stříška nad vchodem do lodi. Brání vodní tříšti, aby omývala vchod do lodi.
SRC
je zkratka pro Short Range Certificate neboli průkaz radiooperátora. Jedná se o licenci povolující pracovat na lodi s vysílačkou.
Starboard
je označení pro pravobok lodi.
Stěh
je součást takeláže. Spojuje vrchol stěžně s trupem lodi čímž vytváří trojúhelník. Na stěh se navíjí přední plachta.
Stěžeň
je velký stožár, na který stoupá hlavní plachta a je na něm zavěšené ráhno.

T

Takeláž
je v podstatě všechno, co je připevněno k palubě. Součástí takeláže je stežeň, ráhno, lanoví a všechna zařízení, kterými se ovládají plachty.
Topenanta
neboli topping lift je lano vedoucí od konce ráhna na konec stěžně. Přidržuje ráhno, aby nepadlo moc nízko do kokpitu, především když není vytažená hlavní plachta.

U

Uzel
může být ten na laně nebo také jednotka označující rychlost lodi. Je to jedna námořní míle za hodinu tedy v přepočtu 1,852 kilometrů za hodinu.

V

Vanty
většinou slyšíme především se slovním spojení boční vanty. Zpevňují společně se sálingy ráhno. Jsou to ocelová lana vedoucí od vrcholu stěžně na palubu lodi.
Vazák
neboli rohatinka je kovový předmět připevněný k palubě lodi sloužící k vyvázání lodi.
VHF
(anglická zkratka pro Very High Frequency) jsou elektromagnetické vlny umožňující radiovou komunikaci mezi loděmi, letadly, přístavy a podobně.
Vinšna
je zařízení připomínající buben, na který se navíjí lano. K lepšímu utahování tohoto lana slouží kliky, které se do vinšny zastrčí a díky převodu usnadní tahání.
Výtah
je lano, které tahá plachtu nahoru. Nejčastěji se setkáte s výtahem hlavní plachty, výtahem gennakeru, výtahem geny.

Z

Záchranná podkova
(anglicky horseshoe life buoy) je bezpečnostní pomůcka, kterou použijete, když někdo spadne do vody. Většinou se nachází na zádi lodi připevněná na zábradlí.
Zdánlivý vítr
neboli apparent wind je to, co vnímáme, pokud jsme na palubě. Vzniká vektorovým součtem větru skutečného a větru, který si vytváříme samotnou plavbou. Podrobně se tématu zdánlivého větru věnujeme například v článku Apparent vs. true wind.
Zrcadlo
je výraz označující zadní stranu lodi kolmou na vodu. Často je na něm jméno lodi.

Více z blogu

Inspirujte se dalšími příběhy a zkušenostmi: